#fea16 – Palmares
- Precast in Buildings
- Winnaar – Foodmet
- Nominatie – Brandweerkazerne van Charleroi
- Nominatie – Pegasus school
- Precast in Infrastructure
- Winnaar – Toegangesbrug tot het CHC
- Nominatie – Fietsen door het Water
- Nominatie – Place du Châtelet – Malmedy
- Small Scale Precast
- Winnaar – Wilrijkse Plein
- Nominatie – Eco-Lith – Grasbetontegels
- Nominatie – Tijdcapsules in de Polders
- Outstanting Precast
- Winnaar – Studentenresidentie Rega – KU Leuven
Precast in Buildings
Winnaar – Foodmet
Architect: ORG Permanent Modernity
Prefabrikant: Cobatim nv
Aannemer: Jacques Delens nv
Studiebureau: VK Architects & Engineers
Opdrachtgever: Abattoir nv
De Foodmet is het pilootproject van het masterplan voor de herontwikkeling van de Slachthuizensite. Het gebouw omvat handelsruimten, een restaurant, een stadsboerderij, parking, logistieke ruimte, een deel van de bestaande groenten- en fruitmarkt, de beenhouwerijen, enzovoort.
Maar, het zijn de prefab betonpanelen met hun grote ornamentele uitsneden die het gebouw zijn identiteit verlenen. De poëzie ontstaat uit de economische optimalisatie.
Nominatie – Brandweerkazerne van Charleroi

Toen de stad Charleroi op zoek ging naar een nieuwe huisvesting voor haar brandweerdiensten schreef, ze een Design&Build-opdracht uit waarbij de aannemer zijn voorgestelde ontwerp tegen een forfaitaire prijs moest opleveren. Het resultaat van deze oefening is dit multifunctionele gebouw dat gelijkenissen heeft met een industrieel gebouw. Echter door de zorg die aan de uitvoering en de aansluitingsdetails werd besteed, kan het beton binnen grotendeels zichtbaar blijven. De atypische vorm van het gebouw bleek geen hinderpaal te zijn voor een ver doorgedreven prefabricage.
Wie vorig jaar aanwezig was tijdens de uitreiking van de FEBE Elements Awards heeft overigens met eigen ogen kunnen vaststellen hoe indrukwekkend dit gebouw is.
Architect: SAMYN and PARTNERS sprl, architectes & ingénieurs – Prefabrikant: Ergon nv – Prefaco nv – Aannemer : Société momentanée ‘Thomas & Piron Bâtiment – CIT Blaton’ – Studiebureau: SAMYN and PARTNERS met Ingenieursbureau Meijer bvba – Opdrachtgever: Stad Charleroi
Nominatie – Pegasus School

Deze school is ontworpen in het kader van de publiek-private samenwerking “Scholen voor Morgen”. Zowel voor de gevelpanelen als voor de horizontale kaders werd de voorkeur gegeven aan prefab beton om het stedenbouwkundige en architecturale concept van het project te versterken. De openheid van de zijgevels contrasteert met de gesloten uitstraling van de voor- en achtergevels.
Door het geprefabriceerde beton met kaders over de hele bovenverdieping uit te breiden, vormt het bovenste volume een apart, slank blok. Bovendien zijn de kaders die op alle gevels worden gebruikt, gemaakt van prefa-elementen met exact dezelfde afmetingen. Op de voorgevel scheidt een horizontale glazen strook de onderste en bovenste verdieping, waardoor het bovenste volume een zwevende indruk maakt. De panelen op de beneden- en bovenverdieping onderscheiden zich door het toegevoegde reliëf.
Architect: Urban Platform cvba – Prefabrikant: Prefadim Belgium nv – Aannemer: THV Juvalho – Alheembouw – Studiebureau: Util Struktuurstudies – Opdrachtgever: AG Real Estate – DBFM Scholen van Morgen nv – Modelproject Open Oproep 20 Vlaams Bouwmeester
Precast in Infrastructure
Winnaar – Toegangesbrug tot het CHC
Architect: Bureau d’études Greisch
Prefabrikant: Ergon nv
Aannemer: AM Franki – De Nul – Eloy
Studiebureau: Bureau d’études Greisch
Opdrachtgever: CHC (Centre Hospitalier Chrétien) – SPW Direction des routes de Liège
Deze brug bestaande uit twee overspanningen van 33 meter en een breedte van 11 meter bestaat uit twee keer 18 geprefabriceerde liggers. De liggers hebben een variabele hoogte en zijn voorgespannen om het eigengewicht te compenseren. Een naspanning, zowel in de langse als in de dwarse richting werd aangewend om weerstand te bieden aan de verkeersbelasting. De uitvoering van de bovenflens van de balken maakt het project bijzonder. De vorm van de flens is immers zo ontworpen dat na het aanbrengen van een voegdichting, enkel de sparing die na montage ontstaat nog moet worden aangestort. Er is dus geen nood aan het plaatsen van een bekisting. Eens de dwarse voorspanning is aangebracht, fungeren de bovenflenzen als brugdek.
Deze werkwijze laat toe om zeer snel te werken. Dankzij het gebruik van prefab beton werd het verkeer op één van de belangrijkste verkeersaders van en naar Luik nauwelijks verstoord.
Nominatie – Fietsen door het Water

Bokrijk met zijn openluchtmuseum en natuurdomein staat vandaag in de kijker omwille van zijn heel vernieuwende fietservaring. Fietsers versmelten als het ware met de omgeving. Een nieuw aangelegde ‘fietssleuf’ doorkruist namelijk een van vijvers. Vanop het pad van 212 meter lang 3 meter breed ziet de tweewielige weggebruiker het water aan weerszijden op ooghoogte. Deze verwezenlijking was enkel mogelijk dankzij het gebruik van geprefabriceerde keerelementen.
De fietssleuf moest zo goed mogelijk in het water geïntegreerd worden. Daarom was het belangrijk dat er weinig naden te zien waren. In die optiek koos men voor keerwanden van minimum 6 meter lengte, voorzien van de nodige wachtstaven om een perfecte verbinding op de werf mogelijk te makenOm die verbinding mogelijk te maken werden de keerwanden voorzien van wachtstaven.
Architect: Toerisme Limburg vzw – Prefabrikant: Webeco nv – Aannemer: Van de Kreeke nv – Studiebureau: Sweco Hasselt – Opdrachtgever: Toerisme Limburg vzw
Nominatie – Place du Châtelet – Malmedy

Dit project bestaat uit een geheel van muurtjes en lineaire elementen uit architectonisch beton. Om de continuïteit met de bestaande aankleding van de stad Malmedy te verzekeren, werden de hoofdpaden uitgevoerd in uitgewassen grijs-graniet tegels. De secundaire paden worden gerealiseerd in donkergrijze groot-formaat tegels. Deze tegels hebben zijden van 100 à 150 centimeter. Zowel de wandelementen, de grootformaat tegels, de trappen en de zitelementen werden op maat gemaakt in architectonisch beton. Daardoor zijn ze in perfecte harmonie met de grijs-graniet betonnen gewassen straatstenen.
Architect: Agua – Prefabrikant: Stradus Infra nv – Aannemer: Gehlen R. sa – Opdrachtgever: Stad Malmedy
Small Scale Precast
Winnaar – Wilrijkse plein
Architect: Ontwerpbureau Stramien cvba
Prefabrikant: Stradus Infra nv
Aannemer: DCA nv
Opdrachtgever: Voormalige voetbalclub Beerschot AC en de Stad Antwerpen
Andere partner: Aquaflow
Dit project kadert in het Masterplan Wilrijkse Plein dat het ontwerpbureau Stramien cvba uitwerkte in opdracht van de voormalige voetbalclub Beerschot AC en de Stad Antwerpen. Bij de aanleg van deze omgeving stonden toegankelijkheid en duurzaamheid centraal.
De wandel- en looppaden, waaronder deze voor de hoofdingang van het nieuwe complex, werden ingekleed met parkstenen van het type Aquaflow, geproduceerd door Stradus Infra. Het gaat hier om een combinatie van twee modellen met een vijfhoekige vorm en een dikte van 8 cm. Door het gebruik van deze stenen komt ment tot een drempelloos inkomplein dat een optimaal comfort biedt aan voetgangers en andere zwakke weggebruikers. Het voegenspel is richtingloos en benadrukt op die manier het vrije gebruik van de inkomzone
Nominatie – Grasbetontegels Eco-Lith

Dit project kadert in het Masterplan Wilrijkse Plein dat het ontwerpbureau Stramien cvba uitwerkte in opdracht van de voormalige voetbalclub Beerschot AC en de Stad Antwerpen. Bij de aanleg van deze omgeving stonden toegankelijkheid en duurzaamheid centraal.
De wandel- en looppaden, waaronder deze voor de hoofdingang van het nieuwe complex, werden ingekleed met parkstenen van het type Aquaflow, geproduceerd door Stradus Infra. Het gaat hier om een combinatie van twee modellen met een vijfhoekige vorm en een dikte van 8 cm. Door het gebruik van deze stenen komt ment tot een drempelloos inkomplein dat een optimaal comfort biedt aan voetgangers en andere zwakke weggebruikers.
Het voegenspel is richtingloos en benadrukt op die manier het vrije gebruik van de inkomzone.
Architect/Designer : Lithobeton nv – Prefabrikant : Lithobeton nv – Aanneemer : Grond- en afbraakwerken Haeghebaert – Studiebureau : Buro voor vrije ruimten, Landschapsarchitect BVVR – Opdrachtgever : Kabu bvba
Nominatie – Tijdcapsules in de Polders

Met het groots opgevatte ‘sigmaplan’ temt Vlaanderen de bedreiging van het wassende water van de schelde via gecontroleerde overstromingsgebieden. De aangepaste ‘Kruibeekse polders’ zullen niet alleen een bijzondere bijdrage leveren aan de waterbeheersingsproblematiek, maar bovendien worden omgevormd tot een recreatief natuurgebied.
stefan.schöning.studio ontwikkelde een inrichtingsconcept en ging voor de realisatie ervan een samenwerking aan met Ebema. In een co-creatietraject werden verscheidene betonnen elementen op maat en in verschillende formaten en afwerkingen geproduceerd: tegels, trappen, blokken en de technologisch vernieuwende infozuilen. De zuilen met een fotoprint werden immers vervaardigd met de techniek van het direct ontkiste beton.
Het resultaat leidt tot grillige betonnen elementen die het landschap niet trachten te overheersen, maar het net meer allure en vrijheid geven. Het lijkt alsof de verhardingselementen, die zorgen voor de duurzame toegankelijkheid voor lokale bevolking en toeristen van dit Schelde-gebied, er al honderden jaren liggen.
Wat overwoekert wat? Prefab beton de natuur, of natuur het prefab beton?
Architect: Stefan.Schöning.studio – Prefabrikant: Ebema nv – Aannemer: Ghent Dredging – Herbosch-Kiere – Studiebureau: Antea Group – Opdrachtgever: Waterwegen en Zeekanaal NV Afdeling Zeeschelde
Outstanting Precast
Winnaar – Studentenresidentie Rega – KU Leuven
Architect/Designer : Ontwerpbureau Michel Pauwels
Prefabrikant : Stradus infra nv
Aannemer : Vanhoeyveld bvba
Opdrachtgever : KU Leuven
Enkele maanden geleden opende de KU Leuven haar meest milieuvriendelijke studentenresidentie. Studentenresidentie Rega is gevestigd in de voormalige Rega-school te Sint-Maartensdal. Naast een lage energierekening en moderne kamers kunnen de bewoners ook genieten van een ruime binnentuin met uitzicht op de opengelegde Vunt. Hier werd – naar het ontwerp van ontwerpbureau Michel Pauwels – een waterterras gecreëerd dat meteen ook de blikvanger vormt van het project.
Met behulp van op maat gemaakte prefab betonblokken met diverse afmetingen werd een terras in verschillende niveaus gecreëerd. In totaal leverde Stradus Infra hier 189 elementen, waarmee het terras door aannemer Vanhoeyveld werd opgebouwd. Het resultaat is een aangename binnentuin aan het water met zicht op de Vunt, een zijstroom van de Dijle. Dit alles enigszins onverwacht …
Tijdens de werkzaamheden kwam door een verzakking immers een deel van de Vunt tevoorschijn. Deze waterloop was verborgen onder de tuin van de oude Rega-school en de overkapping bleek in zeer slechte staat te zijn. Daarom werd beslist om de waterloop open te leggen en toegankelijk te maken vanuit de tuin.